ЗЕМЕЛЬНІ ПОЛІПШЕННЯ ЯК ОКРЕМІ ОБ’ЄКТИ ПРАВА ВЛАСНОСТІ | В В Савчак | Правова просвіта №1 2016

Правова просвіта № 1, 2016

Переглянути у форматі pdf

ЗЕМЕЛЬНІ ПОЛІПШЕННЯ ЯК ОКРЕМІ ОБ’ЄКТИ ПРАВА ВЛАСНОСТІ
В. В. Савчак

В. В. Савчак

канд. юрид. наук, доцент, судовий експерт, Університет ДФС України

ЗЕМЕЛЬНІ ПОЛІПШЕННЯ ЯК ОКРЕМІ ОБ’ЄКТИ ПРАВА ВЛАСНОСТІ

Для вітчизняних юристів, як правозахисників, та суб’єктів господарювання, як зацікавлених осіб, проблематика співвідношення головної речі та приналежності, складових частин речі, складних речей з точки зору земельних правовідносин є не новою. В частині правового статусу земельних поліпшень за точку відліку непорозумінь можемо взяти дату проголошення незалежності України, 24 серпня 1991 року, і це безумовно буде вірно. Передусім, з причин постійних змін норм земельного законодавства та неоднозначного ставлення законодавця до необхідності слідування будинків за земельними ділянками, в Україні проблематика визначення правового статусу земельних поліпшень була і залишається відкритою. В межах даної публікації автором встановлено, що слід розуміти під земельними поліпшеннями, визначено їх місце серед речей, обґрунтовано, за яких обставин земельне поліпшення може виступати об’єктом відчуження окремо від земельної ділянки та запропоновано внесення змін до чинного законодавства України в частині правового статусу земельних поліпшень. Автором досягнуто висновків, що земельні поліпшення є приналежністю та за загальним правилом слідують за земельною ділянкою, однак з такого правила є винятки. Встановлено, що де-факт та де-юре земельні поліпшення, за винятком будівель і споруд, можуть відчужуватися окремо від земельної ділянки.

Для отечественных юристов, как правозащитников, и субъектов хозяйствования, как заинтересованных лиц, проблематика соотношения главной вещи и принадлежности, составных частей вещи, сложных вещей с точки зрения земельных правоотношений является не новой. В части правового статуса земельных улучшений за точку отсчета недоразумений можем взять дату провозглашения независимости Украины, 24 августа 1991 года, и это, безусловно, будет верно. Прежде всего, по причинам постоянных изменений норм земельного законодательства и неоднозначного отношения законодателя к необходимости следования домов за земельными участками, в Украине проблематика определения правового статуса земельных улучшений была и остается открытой. В рамках данной публикации автором установлено, что следует понимать под земельными улучшениями, определено их место среди вещей, обоснованно, при каких обстоятельствах земельное улучшение может выступать объектом отчуждения отдельно от земельного участка и предложено внесение изменений в действующее законодательство Украины в части правового статуса земельных улучшений. Автором достигнуто выводов, что земельные улучшения являются принадлежностью и по общему правилу следуют за земельным участком, однако с такого правила есть исключения. Установлено, что де-факто и де-юре земельные улучшения, за исключением зданий и сооружений, могут отчуждаться отдельно от земельного участка.

For domestic lawyers, as human rights activists, and business entities as stakeholders value perspective the main thing and accessories, components things difficult things in terms of land relations is not new. As regards the legal status of land improvements starting point misunderstandings can take the date of Ukraine's independence, 24 August 1991, and it certainly is true. First, the causes permanent changes rules of land law and the ambiguous attitude of the legislator to the need for adherence to building land in Ukraine problematic definition of the legal status of land improvements has been and remains open. Within this publication the author found that to be understood in land improvements, set them among things reasonably under what circumstances land improvement may be the subject of separate alienation of land and proposed amendments to the current legislation of Ukraine regarding the legal status of land improvements. The author reached the conclusion that the land improvement is an accessory and as a general rule follow the land, but with such a rule has exceptions. Established that de facto and de jure land improvement, except buildings, may be alienated separately from the land.